Jumat, 11 April 2014

Astaghfirullah robbal baroya Arab dan terjemah

Assalamua'laikum, setelah usaha saya untuk mencari lirik zikir ini di Internet menemui kegagalan; di mana yang saya jumpa hanya terjemahan Bahasa Melayu, inisiatif telah diambil untuk meminta bantuan dari rakan-rakan dari Mesir dan Malaysia untuk mendengar video di bawah dan memberi liriknya.. Di sini saya ada sertakan lirik dalam Bahasa Arab dalam tulisan Rumi dan Jawi untuk zikir Qasidah Istighfar... Juga saya sertakan sekali maksudnya dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Moga kita sama-sama boleh memanfaatkan zikir ini, insya-Allah... //

Assalamua'laikum, after lots of failed trials finding the Arabic lyrics over the Internet, I decided to ask help from acquaintances (Egypt & Malaysia) to watch this video and write on the lyrics for this zikr. I provided with this video the Arabic language (with Western writing lyrics) and with Arabic letters of Qasidah Istighfar zikr. I added meaning for this zikr in both Bahasa Malaysia and English. May we can benefit this zikrullah together, insya-Allah...

http://www.youtube.com/watch?v=29oKgynIJyE


Bahasa Arab Rumi // Arabic in Western writing

Astaghfirullah robbal baroya
Astaghfirullah minal khotoya (2x)

Robbi zidni i`lman nafia`
Wawafiqni a`malan maqbula
Wahabli rizqon wasia`
Watub a`laina taubatan nasukha (2x)

Astaghfirullah robbal baroya
Astaghfirullah minal khotoya

Walihaza sirri adu` fi yasari wa a`sari
Ana a`bdun soro faqri inna faqri waddhirori
Inna faqri waddhirori

Astaghfirullah robbal baroya
Astaghfirullah minal khotoya

Walkafani i`lmu robbi
Bil suali wakhtiyari
Ya Ilahi wa maliki
Anta ta`lam kaifa khali (2x)

Astaghfirullah robbal baraya
Astaghfirullah minal khotoya

Bahasa Arab Jawi // Arabic letters

http://www.youtube.com/watch?v=42dRFKTrKRI
mykrk said...
Assalamualaikum,
Maaf jika kurang tepat, ejaan yang saya kurang pasti saya tandakan '*' sebelum perkataan tersebut.
Untuk dinasyidkan, kadang kala suku kata yang tidak panjang akan dipanjangkan untuk kesesuaian lagu (macam lagu Melayu jugalah).

أ َ سـْــتـَـغـْـفـِـرُ الله، رَبَّ الـْــبـَرَايـَـا
أ َ سـْــتـَـغـْـفـِـرُ الله، مِــنَ الـْــخـَــطَايـَــا

رَبِّ ز ِدْنـِى عـِــلـْــمًـا نـَــافـِــعـًــا
وَوَفـِّــقـْــنـِــى عـَــمـَــلاً مـَــقـْــبـُــولاً
وَهَــبْ لـِــى ر ِزْقـًــا وَاسِــعـًــا
وَتـُــبْ عـَــلـَــيـْـنـَــا تـَــوبـَــة ً نـَــسـُــوحـًــا

وَلـِــهـَــذَا سـِــر ِّ * آدُع
فـِــى يـَــسـَــارى  وَ عـَــسـَــارى
أ َنـَــا عـَــبـْـدٌ صـَـارَ * فـَــقـْــرى
إ ِنَّ * فـَــقـْــرى * وَالـضـِّــرَارى *

وَالـْــكـَــفـَــانـِــى عـِــلـْــمُ رَبــِّــى *
بــِالـْــسـُــؤَالـِــى وَاخـْــتـِــيـأر ِى
يـَــا إ ِلــَــهـِــى وَ مـَــلِــيــكـِــى
أ َنـْــتَ تـَــعـْــلـَــمْ كـَــيـْــفَ حـَــالـِــى

Artinya :

Aku mohon ampun pada Allah tuhan sekalian mahluk
Aku mohon ampun pada Allah dari pada segala dosa

Ya Allah ya Tuhanku tambahkan lah Ilmu yang bermanfaat kepadaku
Dan bimbing aku pada amalan yang diterima
Berikanlah aku rizqi yang luas
Dan terimalah taubatku taubat Nasukha

Dan ini rahasia seruan Do'a ku padamu
Dan aku berharap moga di permudahkan
 Aku adalah seorang hamba yang fakir
Sesungguhnya kami fakir dan memerlukanmu (membutuhkanmu)

Dan cukupkan aku dengan ilmumu ya rab
Dengan soalanku(permohonanku) dan pilihanku
Wahai tuhanku yang menguasai diriku
Engkau maha mengetahui keadaan hambamu ini 

Semoga bermanfaat Aamiin

Sumber :  http://inia-lurun.blogspot.com/2009/09/qasidah-istighfar-lirik-qasidah.html

20 komentar:

  1. Terima kasih sangat bermanfaat sekali, karena saya sering dengar liriknya tapi tidak tahu artinya...

    BalasHapus
  2. Komplit.....mantab.......udah lama ane hunting ni barang...heheh...Allah bagi lewat antum..syukron sodaraku...ini bakal jadi amal jariyah buat antum karna saban hari bakal ane baca ni...mantab

    BalasHapus
  3. Assalamu'alaikum Wr. Wb. Alhamdulillah. Terima kasih saudaraku. Akhirnya saya tahu artinya. Semoga Allah SWT membalas kebaikan saudara. Amiin...

    BalasHapus
  4. Assalamu'alaikum alhamdulillah sangat bermanfaat

    BalasHapus
  5. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh terima kasih insya Allah bermanfaat untuk kita semuanyaAmin amin ya Allah ya rab

    BalasHapus
  6. Terima kasih ... izin saya copy ya... wassalam dari medan indonesia

    BalasHapus
  7. Lagu ini aslinya ciptaan siapa ya?

    BalasHapus
  8. Alhamdulillah
    Bermanfaat sekali
    Terima kasih saudara ku..

    BalasHapus
  9. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  10. Terima kasih sahabat, semoga terus berkarya

    BalasHapus
  11. Alhamdullah mdah2n brmnfaat,dan mal jariyahmu bertbah aamiin

    BalasHapus
  12. Mp3 nya nggak ada ya,,.??? Biar makin jelas nadanya,.. 😁😁

    BalasHapus